dijous, 3 de desembre del 2015

DIA 22 (ACTUALITZAT)

Actualització:
-Correcció de faltes
-Extenció del temari (Acavat)
-Saturació agregada
CORRECCIÓ DE COLOR

Per corregir el color, he utilitzat el mateix programa de l'edició, l'Adobe Premiere Pro CC, que incorpora multitud d'eines per dur a terme aquesta funció. A part, per corregir coses específiques, molt més complicades, he utilitzat un programa dedicat als efectes especials nomenat Adobe After Effects CC.

Abans d'explicar com he dut a terme la correcció de color principal i secundària, explicaré les eines que he utilitzat per a dur a terme la correcció i mes endavant, en cada apartat diré quines he utilitzat per allò.


1. Three Way color corrector

Això imita les taules de correcció de color professionals utilitzades per professionals de la indústria. Aquestes taules físiques tenen 3 boles. El programa imita les boles amb 3 cercles.

El de l'esquerra serveix per corregir els tons foscos. Com es veu en la imatge, he tirat la rodona petita cap als blaus, això significa que els tons foscos deixaran de ser negres i passaran a tenir una tonalitat un xic blau.
La de l'esquerra és per les llums clares on camvia la tonalitat dels blancs.
La del centre són els tons mitjans, la majoria.

Concretament, el que fa és substituir el color contrari en l'escala de color pel qualhas desitjat. Això serveix majoritàriament per corregir si hi ha excés d'un color, substituir-lo pel seu contrari.


2. Brightness & Contrast


És a dir, brillantor i contrast. La brillantor canvia la il·luminació general del vídeo, el pots fer més il·luminat o més fosc.

El contrast varia el rang de grisos que té la imatge. Com més contrast menys rang de grisos, és a dir entre el negre i el blanc hi haurà menys diferència. El contrast està relacionat amb el Rang Dinàmic de les càmeres, però aquest terme l'explicarem més endavant.


3. Color balance


El balanç de color és semblant al Three Way, però a diferència de l'altre, no canvia un color per un altre, sinó que afegeix el color desitjat: vermell, blau o verd (Red/Blue/Green) a la imatge en el to desitjat: fosc, mitjà o clar. (Shadow/Midtone/Highlight).


4. Curves

Les corves és una tècnica de correcció de color molt complexa i amb moltes possibilitats.

Aquest cop l'he utilitzat molt poc, ja que les altres tècniques ja m'han cobert la necessitat d'una forma més precisa.

Les corves, bàsicament el que fan és modificar la il·luminació a través de la modificació de les línies que veiem en els requadres, cadascuna amb el reu corresponent canal.

No explicaré totes les possibilitats, només pel que ho he usat.

Com veiem, l'extrem inferior de la línia blanca està una mica pujat, no està a la cantonada, amb això el que faig és treure bastant contrast, treure-li potencia als negres.

Amb la línia vermella, he fet el mateix, aconseguint que els negres passin a tenir un color vermellós.

Aquests són tots els efectes usats per corregir el color en l'apartat de Premiere Pro, després, amb les correccions més especifiques, on he utilitzat el After Effects, he necessitat altres tècniques que explicaré més endavant.


5. Saturation

La saturació és un efecte que modifica tota la imatge en general. El que fa és augmentar la potència dels colors o disminuir-la.

Si posem més saturació, els colors seran més vius, llampants. Si, per contra, ho disminuïm, els colors seran més apagats, tirant cap al blanc i negre.









Correcció de color principal


Introducció

Com bé he dit anteriorment, en l'edició principal hem d'aconseguir que tots els plànols estiguin igual il·luminats. Si un plànol és molt clar, i el següent és fosc en el mateix espai i temps, no tindrà lògica narrativa, per tant, és un error de càmera. Evidentment si volem representar un pas del temps, o simplement canviem de lloc, no seria un error. Com he dit moltes vegades, el que volem és comunicar una història, i tot ha d'anar acord i amb lògica a aquesta.

Un altre aspecte a tractar en aquesta edició és la correcció d'errors d'il·luminació. Es poden donar diferents errors específics com que una part en concret de la imatge està sobreexposada, és a dir massa il·luminada, però la resta no. O que el color d'alguna cosa no sigui el adequat, etc.

Com es pot intuir, la correcció principal no es nota en el resultat final a no ser que comparis, perquè bàsicament corregim errors. Per això moltes vegades, feina de desenes d'hores no es valora.


Correcció

Per equilibrar els plànols, i que tots tinguin la mateixa il·luminació he utilitzat bàsicament el Brightness & Contrast.

Després he corregit la il·luminació general d'alguns plànols que ho requerien.

Una de les coses que he fet és canviar lleugerament la tonalitat dels mitjans o foscos cap a vermell en plànols en què surt la cara de la noia, perquè la pell tingui un color més bonic. Un exemple és el següent:




En alguns, el color d'algunes preses no era el que havia de tenir, potser perquè predomina exageradament un color.
Per exemple, en l'escena de la discussió, la il·luminació era massa taronja, així que amb el Three Way, vaig tirar la roda dels tons mitjans cap al blau, que és el color contrari al taronja.




En cara que sembli que hagi perdut molt color, i que no millora, el que fem ara és netejar la imatge per donar via lliure a la correcció secundària, en la qual donarem personalitat a la imatge amb un estil. Llavors li donarem el color final.

Anteriorment, vaig explicar què era la Temperatura de color i que hi havia un problema en certes escenes del tren: es barrejaven 2 temperatures de color diferents. Vaig dir que no va ser un error inesperat, ja que no ho podíem arreglar físicament i que ho arreglaríem en correcció de color. Doncs ha arribat el moment. Per això he utilitzat l'Adobe After Effects. Aquest programa nu té aquest aspecte:























En la seguent presa, la porta del tren s'obre, i quan s'obre, deixa passar la llum del sol que te una temperatura color diferent a la de dins el tren, és una temperatura mes calenta el que produeix una llum que es veu blava.


Ho notem en els seients que estan al costat de la porta i a terra. Això no es pot permetre de cap de les maneres, barrejar dos temperatures de color és un error garrafal. El que hem de fer és canviar aquest color perquè sigui el mateix que el de dins, és a dir fer-lo més taronja. Això ho he fet amb una correcció del After effects nomenada Channel Mixer



Però aquesta correcció ho hagués pogut fer perfectament amb altres efectes del Premiere Pro. La complicació ve en què aquesta correcció només s'ha de fer a una part de la imatge, no a tota.

Per això he fet una mascara de capa. Dit de forma més senzilla, he copiat el vídeo, he posat la còpia damunt de l'altre i he retallat la part que vull canviar de color.























La línia és per on es talla. Ara li apliquem un Feather a la màscara. És a dir, que difuminem bastant els límits. Si li traiem el fons, veiem el següent:


Ara ja tenim corregida de color la part que ho necessitava. Però hi ha un problema més, i és que aquest defecte a part de no estar en tota la imatge, no està en tot moment en el vídeo. Hem d'aplicar la correcció de color només quan les portes estan obertes, i no només això sinó que l'hem d'aplicar gradualment com més s'obren. L'efecte produït per la llum del sol és més notori com més s'obren les portes. Per tant per corregir-ho, la nostra correcció la farem d'igual manera més notòria com més s'obren les portes.

Per fer això li he creat una animació a l'opacitat. He fet que passi de ser 100% transparent quan les portes estan tancades a 0% quan estan obertes de manera gradual.

Resultat:

Sense corregir

 Corregit

Aquesta tècnica de Màscara de capa per aplicar efectes a alguna cosa concret no només ho he utilitzat per corregir la temperatura de color, en multitud de plànols ho he utilitzat per augmentar o disminuir la il·luminació d'algun punt

Abans d'això, hem d'entendre un concepte que he anomenat anteriorment: Rang Dinàmic.

El rang Dinàmic és l'espai de llum que pot distingir la càmera entre el punt més fosc i el més clar. Com més gran sigui el rang dinàmic, més parts de la imatge es veuran nítides, siguin més blanques o fosques. Dit d'una altra manera, com més rang dinàmic, més tonalitats de grisos hi haurà en la imatge, igual que el contrast.

Explicat de forma més senzilla i practica, posem el cas d'una càmera amb poc rang dinàmic (Totes les que no són de cine), gravem una presa dins d'un cotxe. La il·luminació entre fora i dins el cotxe és molt alta, a dins hi ha molt més poca il·luminació. Si amb la càmera exposem correctament l'interior, l'exterior ens sortirà sobreexposat, amb massa llum. I si exposem l'exterior correctament, l'interior ens sortirà fosc. Això passa perquè la càmera té poc rang dinàmic. Poca diferència entre el negre i el gris.

Doncs bé, als cinematògrafs independents com jo, que no ens podem permetre una càmera de 30.000 €, tenim aquest problema contínuament. De fet, el cas del cotxe és real:


Com veiem, a dins falta una mica d'il·luminació i a fora n'hi ha massa. No vaig exposar correctament cap dels dos, vaig buscar un entremig donant prioritat al cotxe, ja que si hagués exposat correctament un punt, l'altre hauria perdut detall. Prefereixo buscar un entremig i després corregir-ho per ordinador perdent el mínim detall.

Per corregir-ho he utilitzat la mateixa tècnica d'abans, amb el After Effects.


Com veiem, he creat una màscara a la cara de l'actor per il·luminar-lo més, i unes altres capes a les finestres per il·luminar-les menys.

Resultat:
Abans
Després


Encara que sembli que no sigui necessari, hi ha altres preses que la diferència és més exagerada, a més a més, quan faci la correcció secundària, augmentaré el contrast i aquest defecte s'accentuarà, per tant tota petita millora és positiva.

He corregit el rang dinàmic de la mateixa forma en diferents situacions. Per exemple quan la noia s'asseu al tren. La finestra estava massa il·luminada.

Abans
 Després


Recentment vaig repetir una escena del tren que havia quedat malament, en inserir-la en el vídeo em vaig adonar que hi havia un error. Aquest dia que vaig repetir l'escena feia núvol i les finestres sortien fosques, a diferència de les altres preses. Així que vaig haver d'il·luminar-les mes.

Abans
 Després

Això mateix he utilitzat per més coses com augmentar el blau del cel, perquè sigui més bonic.

Una de les preses amb problema de Rang dinàmic que em va costar més solucionar va ser aquesta:


Com veiem, el sol toca a la part de dalt de l'església i els edificis, a més a més, el cel podria estar menys il·luminat per ser més bonic. A partir de diferents màscares de capa vaig anar modificant l'escena, però no només amb la il·luminació, sinó també amb el contrast, i el color, ja que té un color diferent. Després de molts canvis, vaig aconseguir igualar la part d'ombra i la part de sol.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada